fredag den 13. maj 2011

Hvordan er det lige med det der kantebånd....?

Jeg er blevet spurgt om jeg vil vise hvordan jeg syr kantebånd på...og det vil jeg gerne....jeg håber bare ikke der er for mange håndarbejdslærere der læser med....for det her er vist min egen måde.... ;O)


Den kræver et målebånd, et strygejern, en saks og lidt tålmodighed...





Først måler jeg det der skal kantebånd på og x med 2.....afhængig af stoftype og evt rundinger, der skal tages højde for, lægger jeg lidt til....


Så syr jeg kantebåndet sammen, så det danner en ring...


Derefter klipper jeg hjørnerne af folden og bøjer den ned i kantebåndet....så den bliver flad...


Herefter folder jeg kantebåndet sammen på midten og stryger det med strygejernet så det holder sig i folden....undersiden af det sammenfoldede kantebånd skal lige være en my længere end oversiden, når det er strøget.....derefter lægges det straks i symaskinen, så du får den rigtige side nederst


Så lægger du dit stof ind i kantebåndet, den åbne side skal vende ud....og syr rundt....et voila!

Håber min beskrivelse giver mening :O)



3 kommentarer:

  1. Ha, ha tak Jane. Nej det er ikke sådan vi lærte det på seminariet ( jeg er jo netop håndarbejdslærer), men det er jo ikke alt indenfor håndarbejde man kan nå at lære i løbet af sin uddannelse... Gode fif er altid velkomne, jeg lærer nyt hver dag. God aften
    Mvh Mia

    SvarSlet
  2. He,he, ja det er ikke alt man lærer i skolen....fik aldrig symaskine kørekort, jeg sad og stemplede kuverter hos skoleinspektøren i håndarbejdstimerne...så min egen håndarbejdslærer ville nok ryste på hovedet og tænke typisk hende Jane...hun har altid gjort tingene på SIN måde ;O)

    SvarSlet
  3. :0)(kæmpe smil)- nej denne måde lærte jeg det heller ikke på, ved min veninde der er uddannet designer, men DIN måde er da smart;0) og jeg har jo set af resultat, at det bliver smader flot...

    kh Elin

    SvarSlet

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere:0)